Glöm inte bort - komplimanger !

Lite då och då kommer det publiceras krönikor och lite annat smått och gott som för en gång skull i den här bloggen är helt och hållet personliga. Med det menar jag att vi inte tillsammans skrivit inläggen, utan fått friheten att själva välja vad just vi, var person för sig, vill skriva om.

Nu är det jag, Ann, som skriver. Det känns skönt att få skriva om exakt vad jag vill, jag älskar ju att skriva. Att alltid skriva inläggen tillsammans kan ibland vara ganska krävande - tre olika personer är lika med tre olika viljor.
Men, oftast är det kul att få jobba så nära med två av mina bästa kompisar!

Ann Gustafsson





Hur många gånger om dagen ger du en person i din närhet en komplimang?

Om du sällan gör det, ställ dig frågan - varför gör du det inte? Om du brukar göra det, ställ dig då i stället frågan - ger jag tillräckligt med komplimanger?

  

Komplimanger är någonting jag anser att vi alla behöver, både att ge och att få. Att ge en komplimang är oerhört givande för både dig som ger den, och för den som får den. Att göra någon annan glad gör även dig glad, eller hur? En oväntad komplimang kan till och med göra din dag. Så varför ger vi inte varandra fler komplimanger? Jag menar inte att vi plötsligt ska slänga ur oss oäkta och krystade komplimanger, absolut inte! Det känns bara falskt. Det jag faktiskt menar är att vi för många gånger sparar något otroligt på komplimangerna, i stället för att ge dem - det tycker jag är fel!


Själv har jag allt för många gånger kommit på mig själv att titta med avund på någon av mina kompisar när de en dag ser sådär extra fina ut, utan att säga ett knyst. Det är nästan pinsamt att erkänna det här, men jag tror att många känner igen sig. Det är inte så att jag i stället för att då ge komplimangen kastar en iskall blick mot kompisen, det är bara det att jag håller komplimangen inom mig. Det här inträffar ju självklart inte alla gånger, men ändå för många gånger.


Så varför ska vänlighet vara så fruktansvärt svårt? Att ge komplimanger är ju ingen större prestation! Vad är det som gör att vi håller komplimanger inne? Konkurrens? Vill vi inte känna oss mindre bra, snygga, duktiga och så vidare? Jag kan slå vad om att i den stund du börjar ge fler komplimanger kommer du också att börja få fler komplimanger - ett underbart kretslopp eller hur?


Så vad säger du, känner du igen dig? Har du egna erfarenheter om det här? Vi vill veta!


Kommentarer
Postat av: Klara

så himla bra sagt! jag håller med på varenda punkt!

Mer komplimanger åt folket :) Kör!

2009-02-21 @ 12:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0