BOKTIPS - SJÄLVKÄNSLA NU!

BOKTIPS

SJÄLVKÄNSLA NU!

Mia Törnblom

                                                                                    

  

∙ Gör Du saker (presterar) för att bevisa för andra att Du kan, istället för att göra det Du vill?

∙ Jämför Du dig ständigt med andra och Du är bara bra om ingen annan är bättre?

∙ Tycker Du att Du är ful och tror att Du vore lyckligare om Du vore snyggare?

Stämmer något eller några av påståendena in på dig? Om ja, då är denna bok något för dig!

  

Allt för många, framför allt för många av oss unga tjejer bär på en känsla. En känsla av att vara misslyckade och otillräckliga. Detta trots att man utåt sett verkar ha allt- skönhet, status,charm, talang, kunskap, framåtanda och självförtroende. Hur är detta egentligen möjligt? Hur kan så många må så dåligt över något som de egentligen inte har någon anledning att känna någon rädsla över?

För mig var det omöjligt att förstå bakgrunden till detta fenomen. Men efter att ha läst Mia Törnbloms bok SJÄLVKÄNSLA NU! var allt helt plötsligt glasklart!


Allt bottnar i låg självkänsla. Med självkänsla menas mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag.

Med låg självkänsla spelar det ingen roll hur snygga och vackra vi är och gör oss eller hur mycket vi presterar- vi kommer ständigt att vara rädda för att misslyckas. Vi kan heller inte uppskatta det vi presterat utan måste hela tiden uträtta mer. Vi skjuter ifrån oss komplimanger och tar till oss kritik som svampar. Detta destruktiva och glädjedödande tänkande suger ut livslusten ur oss alla!


På ett enkelt och tydligt sätt visar Mia oss hur vi kan stärka självkänslan och bli medvetna om vårt eget personliga värde. I boken presenteras ett fungerande träningsprogram för självkänslan. Samma regler gäller för självkänslan som för vår fysiska kondition - vi måste öva upp den och sedan förtsätta träna den för att hålla den igång!
Med exempel som är lätta att känna igen sig i hjälper Mia oss att riva de hinder som står i vägen för hög självkänsla och ett så mycket bättre liv. På ett enkelt och roligt sätt visar hon vad låg självkänsla åstadkommer och hur vi med gott humör och inte alltför mycket grubblerier kan bli medvetna om vårt eget personligavärde.
 

Boken är så otroligt klok och vi tror att alla unga tjejer skulle behöva läsa den! Efter att vi läst boken gav Kajsa tipsen en ärlig chans och kan garantera - de hjälper!
Har du själv några tips på liknande böcker, eller har du kanske till och med redan  läst den här boken?  I sådana fall;

Vad tyckte du?
Hjälpte boken dig?

 Skriv och kommentera allt vad Du orkar, för vi vill ha just Din åsikt!


Vår bedömning: 4/5


Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag har läst boken och den är fantastisk bra, gillar att Mia lämnar ut mycket om sig själv. Det är bra övningar i boken. Jag har börjat skriva ner varje kväll vad jag har varit bra på, vad jag är tacksam över och vad jag behöver hjälp med och det har hjälpt mig jätte mycket.

2009-02-17 @ 23:05:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0