Livets största uppgift

Det är bara att konstatera, aldrig förr har så många, framför allt unga tjejer, mått så dåligt över sig själva och hela sin livssituation. Att känna riktig lycka och tillfredsställelse över sin tillvaro, sig själv, sina val och sitt liv i allmänhet har blivit en av livets svåraste uppgifter.


Varför är det så? Ska det verkligen vara så svårt för oss att känna verklig lycka och tillfredsställelse?


För mig är svaret självklart och tveklöst nej! Det ska inte, kan inte och borde inte vara så svårt för en ung människa att finna lycka och tillfredsställelse. För i grund och botten har vi alla förutsättningar att kunna bli lyckliga, det är jag övertygad om. Jag tror att allt handlar om hur varje enskild människa väljer att se på sina egna förutsättningar.


Jag anser alltså att både nyckeln till lyckan och olyckan finns hos varje människa, varje individ och varje själ. Det är vi själva som har makten, makten att skapa en mening med livet, makten att känna oss nöjda med det vi har, makten att välja hur vårt liv ska se ut.

Varje människa har ett enormt ansvar gentemot sig själv att förvalta denna makt på rätt sätt.


Istället för att hela tiden misströsta över något som man inte har, inte är och inte kan bli, måste vi istället försöka att hitta lyckan i oss själva och det vi har. För lycklig är den som inte sörjer det han saknar, utan den som gläder sig över det han har.


Det här är otroligt svårt för många, men det vi måste komma ihåg är att det är omöjligt att finna lyckan någon annanstans än, just i oss själva.


För lyckan finns att hitta någonstans i varje människa, det lovar jag. Vissa får bara söka lite djupare än andra.



foto: Privat

/ Kajsa

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud va bra skrivet :)

2009-02-26 @ 21:49:14
Postat av: Evelina

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-05-07 @ 13:04:34
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0