Hej på er

Ja, vi vet. Så här långa uppehåll får man bara inte göra i en blogg.
Men det har varit mcyket annat runt omkring, och nej det här är ingen undanflykt eller ursäkt. Men förlåt i alla fall.

Vill bara skriva av mig lite.

Jag är en av dem som ofta bli ofokucerad, trött och uttråkad när jag ska plugga. Jag tror knappast att jag är ensam om det, eller?
Eftersom jag är medveten om att det brukar sluta med att jag somnar, hamnar framför tv:n... eller datorn (som nu, när jag egentligen ska plugga) så har jag kommit på min  egna studieteknik. 

Min studieteknik

- Sätt upp mål !
Du kommer hem kl 16:00, fram till 17:30 har du på dig att göra exakt vad du vill inklusive äta (för det måste man för att kunna fokusera, typ bara en frukt i alla fall).
När klockan sedan blir 17:30 sätter du igång och pluggar oavbrutet (stäng av mobilen ! datorn! tv:n!) fram till 20:00 då du går ner till köket för att käka kvällsmat.
Kl 20:15 ska du fortsätta att plugga, i 45 minuter (för klockan nio börjar ju Desperate Housewifes).

- Läs igenom!
Att bara plocka bitar ur boken funkar inte för mig. Jag måste ha ett sammanhang.
 Så på din första plugg-dag (kom inte och säg att du börjar plugga en dag innan?) 2,3,4 dagar innan provet ska du ha läst igenom alla kapitel i boken (inte i sängen, brukar alltid sluta med att man börjar tänka på annat och vipps så har mna läst en sida utan att veta någonting om vad som stod där).

- Skriv stödord!
När du läst igenom allt är det bara att sätta igång med att skriva stödord. På så sätt går man igenom allt igen och lär sig samtidigt.

- Gör instuderingsfrågor ! Av att göra instuderingsfrågor lär man sig massvis. Det är verkligen jätte bra. Funkar i alla fall super på mig. Man kan antingen göra egna eller helt enkelt be någon förhöra dig (det funkar nästan lika bra).

Har jag gått igenom de här tre stegen inför varje prov så brukar det oftast gå bra! Av lathet händer det ju alla att man slarvar ibland, men ibland är det faktiskt ok...
 
Hur har det här med hälsa att göra? Jo om man lägger upp pluggningen såhär och följer "planen" så förhindrar man att man på dagen innan provet har ont i magen och mår allmännt dåligt av all stress.

För visst kan prov ställa till det rejält ibland?

// ANN





Kommentarer
Postat av: Anni

Men åh... jag vill ju tävla om sminkgrejorna ju... Inte för att jag någonsin vinner nåt men skam den som ger sig:-)

2009-03-13 @ 22:10:18
URL: http://blopping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0